Dzieło na przestrzeni wieków było kilkakrotnie przemalowane i pokryte warstwami szlagmetalu i folii aluminiowej imitującej złoto i srebro płatkowe. Wszystkie te późniejsze nawarstwienia powstałe podczas niefachowych konserwacji zostały usunięte z powierzchni rzeźby metodami chemicznymi i mechanicznymi. Dzięki temu odsłonięto pierwotne oryginalne, dobrze zachowane warstwy polichromii karnacji Matki Boskiej i Dzieciątka (twarzy, dłoni, ciała), podszewki płaszcza, sfery trzymanej przez Jezusa, maforium oraz srebrzenia i czerwony laserunek sukni Marii. Relikty oryginalnych warstw płaszcza zachowały się w trudnodostępnych detalach rzeźby.
Prace techniczne przy rzeźbie polegały na dezynsekcji i impregnacji strukturalnej drewna. Uzupełniono drobne ubytki formy rzeźbiarskiej, ślady po działalności drewnojadów, liczne otwory po gwoździach podtrzymujących ozdobne sukienki. Uzupełniono ubytki zapraw kredowo- klejowych. Polichromie po scaleniu kolorystycznym zabezpieczono syntetycznym matowym werniksem.
W ramach prac przeprowadzono:
- oczyszczenie powierzchni,
- usunięcie przemalowań metodą chemiczną,
- odtworzenie odłamanych szczegółów rzeźb i fragmentów ornamentów,